Wydział Pedagogiczny i Artystyczny

[od 1 października 2019 dwa Wydziały: Wydział Pedagogiki i Psychologii oraz Wydział Sztuki]

Wydział Pedagogiczny i Artystyczny to jednostka UJK, której dotychczasowa działalność naukowa, dydaktyczna i organizacyjna jest skupiona w dwóch dziedzinach: nauki społeczne (głównie pedagogika, ale także psychologia, socjologia) oraz sztuka. Dzieje się tak ze względu na zamysł wszechstronnego kształcenia przyszłych kadr pedagogicznych, nauczycieli, psychologów, pracowników służb społecznych oraz twórców i animatorów kultury i sztuki muzycznej i plastycznej. Wydział należy do najstarszych na Uczelni. Powstał w 1969 jako jeden z trzech pierwszych wydziałów Wyższej Szkoły Nauczycielskiej. Tworzyły go zakłady: Pedagogiki, Psychologii i Nauczania Początkowego. W pierwszym roku akademickim naukę rozpoczęło na nim 65 studentów, dziś studiuje tu 1620 osób.

Pierwszym instytutem, który powstał w 1974 roku był Instytut Pedagogiki i Psychologii. Kolejny – Instytut Wychowania Muzycznego utworzono w 1981 roku, a następnie w 1986 powołano Instytut Wychowania i Nauczania Wczesnoszkolnego. W 1993 r. powstał Instytut Edukacji Wczesnoszkolnej, który od 1995 nosi nazwę: Instytut Edukacji Szkolnej. Cztery lata później powołano Instytut Edukacji Plastycznej.

Ważnym okresem w historii Wydziału był początek XXI wieku. Wtedy to w 2001 roku utworzony został piąty – Instytut Kształcenia Medycznego, a Wydział Pedagogiczny został przekształcony w Wydział Pedagogiczny i Nauk o Zdrowiu. Obecnej nazwy – Wydział Pedagogiczny i Artystyczny – używa się od 2005 r., kiedy to na bazie Instytutu Kształcenia Medycznego powstała samodzielna jednostka organizacyjna uczelni – Wydział Nauk o Zdrowiu Także w 2005 r. Instytut Edukacji Plastycznej przekształcono w Instytut Sztuk Pięknych, co było następstwem uruchomienia rok wcześniej kierunku malarstwo. W ostatnim dziesięcioleciu jednostką kierowali kolejno: dr hab. Zdzisław Ratajek, prof. UJK, dr hab. Marek Kątny, prof. UJK oraz dr hab. Sławomir Koziej, prof. UJK.

Od 2008 roku w strukturę Wydziału włączono Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne. Studium funkcjonowało jako Pracownia Przygotowania Pedagogicznego w Zakładzie Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka, a od 2018 roku istnieje jako Uniwersyteckie Centrum Edukacji Nauczycielskiej (kier. Dr Joanna Lendzion).

Obecnie Wydział tworzą cztery instytuty, tj. Instytut Pedagogiki i Psychologii (dyr. dr hab. Agata Chabior, prof. UJK) z 7 zakładami, Instytut Edukacji Szkolnej (dyr. dr hab. Mirosław Babiarz, prof. UJK) z 5 zakładami, Instytut Sztuk Pięknych (dyr. dr hab. Katarzyna Ziołowicz, prof. UJK) z 5 zakładami oraz Instytut Edukacji Muzycznej (dyr. prof. dr hab. Jerzy Mądrawski z 3 zakładami). Kształcenie studentów odbywa się na ośmiu kierunkach w ramach studiów licencjackich i magisterskich: sztuki plastyczne, wzornictwo, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, pedagogika, praca socjalna, i kryminologia stosowana, a także pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna (od 2019/2020 r.) oraz psychologia w ramach jednolitych studiów magisterskich. Z kolei studia trzeciego stopnia – doktoranckie są realizowane w dyscyplinie pedagogika oraz w dyscyplinie sztuki piękne na podstawie uprawnień przyznanych Wydziałowi w 2007 r.

Wydział wykazuje dużą dbałość o kompetencje zawodowe przyszłych pracowników,  rozwijając koncepcję nowoczesnego, integralnego modelu kształcenia, który łączy wiedzę, umiejętności, kompetencje społeczne i postawy aksjologiczne. W tym duchu powstał i został zrealizowany w latach 2009-2013 projekt: Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość (środki MEN). Zakładał on opracowanie nowoczesnego – modelowego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i klas 1-3 szkoły podstawowej, a wraz z tym poprawę efektywności kształcenia na kierunkach nauczycielskich i wzrost kompetencji kadry dydaktycznej. Upowszechnienie efektów projektu nastąpiło przez dwie międzynarodowe konferencje naukowe oraz trzytomową monografię sygnowaną tym samym tytułem. Na wydziale były i są realizowane także liczne projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej, podnoszące kompetencje studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych (np. Program rozwoju kompetencji drogą twórczego rozwoju studentów UJK, Nowa Era Kształcenia, Wysokiej jakości Staże dla Artystów i Pedagogów, Nowe Perspektywy rozwoju Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Nowa Era Kształcenia, Nauczyciele województwa świętokrzyskiego wobec zadań związanych z realizacją specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Kompas Wiedzy itd.).

Należy wskazać na możliwości, jakie Wydział stwarza swoim studentom w zakresie wykorzystanie ich potencjału naukowego, dydaktycznego, zdolności artystycznych oraz zainteresowań. Działa tu bowiem czternaście kół naukowych o profilu pedagogicznym, artystycznym i społecznym. Ich członkowie uczestniczą licznie i są wyróżniani w konferencjach naukowych (np. Konferencja studenckich kół naukowych: Człowiek i jego środowisko), organizują cykliczne seminaria naukowo-dydaktyczne i publikują swoje badania (np. Dziecko w świecie mediów), biorą udział w projektach artystycznych (np. Bajki muzyczne, Międzynarodowy Dzień Grafika, Europejska noc muzeów), aktywnie włączają się w działania na rzecz uspołeczniania nauki (np. Sympozjum Naukowe Dzieci), przygotowują liczne warsztaty (np. Warsztaty w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś”, Spotkania ze sztuką, Regionalne projekty artystyczne, Artystyczny projekt „Moje pasje”), wystawy (np. cykliczne prezentacje współczesnych twórców w ramach Galerii XS, Galerii Górnej, Galerii Poczekalnia; Pokolenia: Ekspresje światłoczułe) i wydarzenia dla otoczenia społecznego (np. Studenci – kielczanom, The voice of rap). Ich zaangażowanie oraz wsparcie opiekunów naukowych i artystycznych owocuje dużą liczbą nagród indywidualnych Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w latach 2012-2019 – 23), nagród indywidualnych i wyróżnień na przeglądach artystycznych i projektowych (tzw. „Kielecka szkoła linorytu”) a także wyróżnieniami zbiorowymi (np. Ogólnopolski konkurs StRuNa, Laur Wolontariatu).

Realizacja tych zadań nie byłaby możliwa bez bardzo dobrej współpracy z otoczeniem. Liczba podmiotów, z którymi współpracuje Wydział, jest znaczna i różnorodna. Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty, Urząd Marszałkowski, Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne, Muzeum Narodowe w Kielcach, Instytut Dizajnu w Kielcach, Kielecki Park Technologiczny, Filharmonia Świętokrzyska im. O. Kolberga, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” oraz Teatr im. S. Żeromskiego, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach, Straż Miejska w Kielcach – to wybrane jednostki. Ponadto Wydział obejmuje swoim patronatem artystycznym Szkołę Muzyczną I stopnia w Siennie.

W upowszechnianiu sztuki muzycznej szczególnie zasłużył się chór, działający przy Instytucie Edukacji Muzycznej. Czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym Kielc, regionu i kraju, wykonując dzieła polskich i obcych kompozytorów (np. oratoria Oratorium Świętokrzyskie, Świętokrzyska Golgota, Mesjasz, opery: Wesele Figara, Sprzedana narzeczona, Eugeniusz Oniegin – zrealizowany w 2017 roku na scenie Opery Narodowej, spektakl muzyczny Wódz). Chór IEM pod dyr. dr hab. Ewy Robak, prof. UJK uhonorowany został wieloma nagrodami, takimi jak m.in.: Platynowa płyta za Świętokrzyską Golgota oraz Siedem pieśni Marii, Multiplatynowa płyta za oratorium Tu Es Petrus, Diamentowa płyta za album Psałterz Wrześniowy, I Nagroda w kat. Chóry akademickie oraz II Nagroda w kat. Gospel i muzyka rozrywkowa na XIX Łódzkim Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis w Łodzi (2016), III Nagroda podczas  XX Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Religijnej Cantate Deo w  Rzeszowie (2017). Chór doskonali swoje umiejętności pod kierunkiem dr hab. Janusza Króla, prof. UJK, dr hab. Ewy Robak, prof. UJK oraz mgr Teresy Romańskiej.

Artyści plastycy i projektanci upowszechniają swe dokonania w zakresie sztuk wizualnych: prace malarskie, plakaty, rzeźby, fotografie, projekty wzornicze w wielu galeriach, np. Galerie Sztuki Współczesnej: BWA, WINDA, „Kostiumeria” w KCK, w pałacu T. Zielińskiego, Galeria ZPAP „Tycjan”, Galeria Sztuki przy WDK). Wieloletnia współpraca z Uniwersytetem w Bielefeld w Niemczech (której zakres i formy precyzuje umowa z dnia 7 lipca 2005 roku, podpisana przez Rektorów obu Uczelni) realizowana jest wielowymiarowo – jako działalność badawcza, dydaktyczna i organizacyjna. Jej spektakularnym wyrazem są projekty badawcze prowadzone pod wspólnym hasłem w ramach Międzynarodowych Akademie Sztuki w Scheersberg (w Niemczech). Studenci UJK każdorazowo, począwszy od 2004 rok, są aktywnymi uczestnikami tych wydarzeń. Koordynatorem współpracy jest prof. Małgorzata Bielecka, ISP.

Pod patronatem Wydziału funkcjonuje Uniwersytet Dziecięcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Autorem koncepcji programowej UDJK oraz koordynatorem merytorycznym w latach 2014-2019 była dr hab. Anna Wileczek, prof. UJK, ekspert MNiSW ds. uniwersytetów dziecięcych. W ramach UDJK zostały pozyskane i zrealizowane dodatkowo dwa granty ministerialne: Uniwersytet Odkrywczego Sześciolatka oraz Poeksperymentujmy z nauką…, a wkrótce młodzi słuchacze oraz ich rodzice będą uczestniczyli w nowym projekcie popularyzującym naukę: Razem odrywamy świat…

Praktyka pedagogiczna i artystyczna oraz towarzyszące jej aktywności dydaktyczne i organizacyjne – to jeden z filarów Wydziału. Kolejny – stanowią badania naukowe oraz dokonania w dziedzinie sztuki. W dyscyplinie pedagogiki szczególnemu oglądowi badawczemu podlegają trzy obszary. Pierwszy obejmuje współczesną edukację, jej uwarunkowania, nowe trendy, a także konteksty historyczne. Ten ostatni aspekt został wyeksponowany w interdyscyplinarnych badaniach prowadzonych w latach 2015- 2018 przez zespół prof. dr hab. Małgorzaty Przeniosło w ramach grantu NCB: Rada Główna Opiekuńcza 1915-1921. Z kolei jeden z aspektów edukacji wyższej w jej nachyleniu historycznym jest eksplorowany przez wymienioną badaczkę w projekcie finansowanym z NPRH (lata 2015-2021): Słownik Biograficzny Profesorów Uniwersytetów Drugiej Rzeczypospolitej. Z kolei synchroniczne badania nad edukacją są reprezentowane na przykład przez tematykę edukacji ustawicznej i całożyciowej. Warto wymienić tu zrealizowany na wydziale międzynarodowy projekt Edu.Care (2012-2014), którego wyniki zostały zebrane w trzech monografiach, w tym: Historyczno-społeczne aspekty starzenia się i starości, oraz grant PONCHO – Internationalization of Latin American peripheral Universities through sustainable integration and inclusive implementation of International Relations Offices (2015-2018). Wskazane zagadnienia są poddawane analizie także we współpracy międzynarodowej (m.in. z Państwowym Uniwersytetem im. F. M. Dostojewskiego w Omsku). Ich pokłosiem są realizowane na Wydziale cykliczne międzynarodowe konferencje naukowe z udziałem gości zagranicznych, np. Edukacja akademicka dla społeczeństwa. Kształcenie, wychowanie, opieka, oraz towarzyszące im opracowania monograficzne. Do cyklicznych konferencji należy także zaliczyć Auksologię a promocję zdrowia (6 edycji) oraz serię 27 konferencji naukowo-szkoleniowych poświęconych rodzinie na okoliczność Świętokrzyskich Dni Profilaktyki.

            Obszar drugi został wyznaczony przez tematykę zawodu nauczyciela w nachyleniu teoretycznym i praktycznym. Na uwagę zasługują tu ogólnopolskie badania pedeutologiczne, szczególnie o  charakterze biograficznym, prowadzone przez zespól pod kierunkiem prof. dr hab. Wandy Dróżki. Cyklicznie w latach 1989-2016 r. dokonywano analizy zapisów osobistych nauczycieli (konkurs na autobiografię, pamiętnik, wypowiedź osobistą), czego efektem jest 7 monografii naukowych.

            Z kolei w trzeci obszar badań wpisują się kwestie związane z uczniem (dziecko, nastolatek, młody dorosły) jakością jego życia w różnych uwarunkowaniach: fizycznych, psychicznych (w tym zdrowotnych), społecznych, cywilizacyjno-kulturowych oraz możliwościami wsparcia, szczególnie młodych jednostek o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wśród wielu aktywności badawczych należałoby zwrócić szczególną uwagę na zrealizowany dla Ministerstwa Edukacji Narodowej projekt Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej (2005-2007), pod kierunkiem dr Aldony Kopik, który badaniami objął 70 tys. dzieci i ich rodziców oraz 6 tys. nauczycieli na terenie całego kraju (pracowało 66 zespołów badawczych w poszczególnych województwach). Warto też wyróżnić międzynarodowy projekt COST 1410 (2014-2019): The Digital Literacy and Multimodal Practices of Young Children (reprezentanci Wydziału byli jedynymi badaczami z Polski wśród 33 krajów), oraz Adaptive Personalized System for Creating Expression Tools in Social Inclusion of Learners with Verbal Communication Disabilities TESI (2018-2019).

Nowym, ale dynamicznie rozwijającym się kierunkiem na Wydziale jest psychologia. Psycholodzy realizują badania poświęcone psychologii poznawczej, psychologii pracy, zdrowiu psychicznemu, zachowaniom psychospołecznym i upowszechniają wyniki badań w wysokopunktowanych czasopismach, a także popularyzują wiedzę psychologiczną w środowi sku (np. wydarzenia i seminaria: Z psychologią na ty; Pozytywny rozwój; Smartfon w ręce, głowa w trawie; Światowy Dzień Świadomości Autyzmu).

Specyfika dziedziny sztuki konotuje dokonania przede wszystkim o charakterze artystycznym. Nie sposób w krótkiej prezentacji Wydziału wymienić dzieł umieszczonych w stałych lub cyklicznych ekspozycjach międzynarodowych. Podobnie – z wieloma imponującymi wykonaniami, koncertami muzycznymi, kompozytorskimi czy dyrygenckimi. Jedną z wielu ważnych aktywności jest cykliczny międzynarodowy projekt naukowo-artystyczny grupy artystów Instytutu Sztuk Pięknych pod kierunkiem prof. dr hab. Wiesława Łuczaja Geometria Dyskursywna oraz projekt Migracje transgraficzne, realizowany pod kierunkiem dr hab. Teresy Ślusarek, prof. UJK, badający nowe formy aktywności artystycznej w obszarze grafiki. Artyści ISP tworzyli, prezentowali i konfrontowali swój dorobek z osiągnięciami twórców krajowych i zagranicznych. organizując konferencje, wystawy, sympozja i plenery. Wielu z nich w ramach przeglądów międzynarodowych zdobywało nagrody i wyróżnienia.

Z kolei w obszarze sztuki muzycznej na podkreślenie zasługują także ogólnokrajowe i międzynarodowe inicjatywy służące upowszechnianiu i konfrontowaniu wiedzy muzycznej, (np. Konfrontacje Młodych Chórmistrzów, Konteksty kultury i edukacji muzycznej. Tradycja – współczesność ) oraz publikacje naukowe.

W ramach Wydziału funkcjonuje także zorientowane interdyscyplinarnie czasopismo Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, które jest indeksowane w bazach danych takich jak: Index Copernicus, BazHum, Central and Eastern Europe Online Library i występuje w wykazie czasopism punktowanych MNiSW. W ubiegłym roku uroczystym seminarium Biopsychospołeczne podstawy rozwoju człowieka czasopismo świętowało swoje dziesięciolecie. Redaktorem naczelnym jest prof. dr hab. Bożena Matyjas.

            Należy podkreślić, że za całokształt działalności naukowej i artystycznej Wydział Pedagogiczny i Artystyczny UJK w poprzedniej ewaluacji był wyróżniony kategorią A.

W ostatnim dziesięcioleciu podejmowano także starania o powiększenie i ulepszenie bazy lokalowej Wydziału. W latach 2008-2013 realizowany był na Wydziale projekt „Budowa Uniwersyteckiego Centrum Edukacji Artystycznej jako części Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego przy ulicy Krakowskiej w Kielcach” (tzw. CEART), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W latach 2017-2018 budynek główny Wydziału przy ul. Krakowskiej 11 poddany był termomodernizacji, a także podejmowano prace unowocześniające bazę dydaktyczną w poszczególnych instytutach, w tym Instytucie Sztuk Pięknych.

Projekty realizowane na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym w latach 2007-2016

Jednym z priorytetowych zadań Wydziału jest inwestowanie w kapitał ludzki. To działanie jest  wdrażane m.in. poprzez realizację różnorodnej oferty projektowej. Do najważniejszych projektów zrealizowanych przez Wydział Pedagogiczny i Artystyczny można zaliczyć:

„Studia podyplomowe dla nauczycieli w zakresie ICT, języków obcych oraz nauczania drugiego przedmiotu” oraz „Przygotowania nauczycieli do roli doradcy zawodowego”. Projekty były realizowane w ramach Priorytetu II. „Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy”, działanie 2.2 „Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy
i finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentami działań projektowych, byli czynni nauczyciele oraz inni pracownicy systemu oświaty z województwa świętokrzyskiego. Projekty były realizowane w latach 2007-2008. Koordynatorami projektu byli dr Mirosław Mularczyk, dr Małgorzata Krawczyk.

 „PROGRES Program rozwoju: Gospodarka-Edukacja-Sukces”. Projekt realizowany był  w ramach Priorytetu IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Oddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Czas trwania projektu objął okres od września 2010 roku do maja 2014 roku. Kierownikiem projektu była mgr Monika Mazurkiewicz,  a koordynatorami na Wydziale byli pracownicy Instytutu Sztuk Pięknych – prof. zw. dr hab. Wiesław Łuczaj i prof. zw. dr hab. Urszula Ślusarczyk.

Projekt „grantPROGRES II – program zwiększenia liczby absolwentów kierunków zamawianych”. Realizowany w ramach Priorytetu IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Poddziałanie 4.1.2 Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Okres realizacji projektu obejmował czas od sierpnia 2011 roku do czerwca 2015 roku. Kierownikiem projektu była mgr Agnieszka Świerczek, działaniami w Instytucie Sztuk Pięknych na WPiA koordynował  prof. zw. dr hab. Wiesław Łuczaj.

„Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość”. Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, Oddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Czas realizacji działań projektowych przewidziany był na okres 5 lat (wrzesień 2009-wrzesień 2013). Koordynatorem projektu była dr Joanna Karczewska.

 „BENILD – doskonalenie świętokrzyskich kadry oświaty”. Projekt realizowany był w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry oświaty. Czas realizacji projektu przewidziany był na 2 lata (wrzesień 2010-lipiec 2012). Kierownikiem projektu była dr Renata Miszczuk.

„Edukacja dla rynku pracy”.  Projekt realizowany był w ramach Priorytetu IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Czas realizacji projektu przewidziany był na 4 lata (wrzesień 2010-wrzesień 2014). Koordynatorem projektu była mgr Barbara Skuza. Tutorem specjalności: Doradztwo zawodowe i personalne, realizowanej w Instytucie Pedagogiki i Psychologii była  dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska.

„Kompas wiedzy”. Projekt obejmował realizację krótkich form (kursów i szkoleń) doskonalących pracę nauczyciela z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Realizatorem projektu był Wydział Pedagogiczny i Artystyczny oraz Wydział Humanistyczny UJK. Działania projektowe  współfinansowane były  ze środków EFS i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL – Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji  w regionach, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry oświaty). Okres realizacji projektu: 01.01. 2013 r.-31.07.2014 r. Współautorem i kierownikiem projektu była dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska.

 

Projekty aktualnie realizowane przez WPiA (2017-2022)

            Do najważniejszych z nich należą:

 „Absolwent  dla regionu – nowe programy kształcenia UJK w specjalizacji Turystyka zdrowotna i prozdrowotna”, nr POWR.03.01.00-IP.08-00-NPK/16, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki  i Regionu, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji projektu: od 01.02. 2017 roku do 31.12.2020 roku.   Kierownikiem projektu jest dr Małgorzata Markowska, Koordynatorem na Wydziale Pedagogicznym i Artystycznym dr hab. Agata Chabior, prof. UJK.

„Program rozwoju kompetencji drogą twórczego rozwoju studentów UJK”, nr POWR.03.01.00-00-K171/16, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym POWER 2014 – 2020. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji projektu: od  01.09.2017 roku do 31.08.2020 roku. Koordynatorem projektu jest dr Anna Śliwińska.

 „Nowa Era Kształcenia”, nr POWR.03.04.00-00-D078/16, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego POWER 2014 – 2020. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Działania projektowe będą realizowane w okresie od 01.09.2017 roku do 31.08.2019 roku. Kierownikiem projektu jest dr Ewa Szumilas.       

 „Wysokiej Jakości Staże dla Artystów i Pedagogów”, nr  POWR.03.01.00-00-S075/17, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym POWER 2014 – 2020. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Działania projektowe będą realizowane w okresie od 01.02.2018 roku – 31.12.2019 roku. Koordynatorami projektu z ramienia Wydziału są dr Jacek Szkurłat i dr Maciej Zdanowicz.

„NOWE PERSPEKTYWY rozwoju Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach”, nr POWR.03.05.00-IP.08-00-PZ2/17, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych POWER 2014-2020. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Działania projektowe będą realizowane w okresie od 01.10.2018 roku do 30.09.2022 roku. Koordynatami projektu z ramienia Wydziału są dr Jacek Szkurłat, dr Maciej Zdanowicz i dr Marek Kawiorski.

„Uniwersytet Aktywnego Seniora”, nr POWR.03.01.00-00-T097/18, Oś III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym POWER 2014-2022. Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie  umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Okres realizacji projektu: od 01.09.2019 r. do 31.10.2020 r. Kierownikiem projektu jest dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska.